وب سایت آموزشی تکنولوژی

وب سایت آموزشی تکنولوژی

وب سایت آموزشی تکنولوژی

وب سایت آموزشی تکنولوژی

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۰۲:۵۷ ب.ظ

با توجه به گسترش زندگی آپارتمان نشینی امروزه اغلب خانه ها در متراژهای کوچک ساخته می شوند که طراحی خانه های کوچک کار نسبتا دشواری است و اگر ترفندهایی در دیزاین این خانه ها رعایت شود به فضایی بی نظیر و کاربردی تبدیل می شوند. در ادامه ایده هایی برای دیزاین پذیرایی کوچک را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که امیدواریم مورد توجه تان قرار بگیرند.

دیزاین پذیرایی کوچک با ایده های کاربردی و خلاقانه

اغلب افراد در طراحی پذیرایی کوچک دچار سردرگمی می شوند و بعد از اتمام کار طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی نیز از نتیجه کار خود راضی نیستند در صورتی که اگر تکنیک هایی در هنگام طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک رعایت شود فضای پذیرایی تبدیل به مکانی آرامش بخش و منظم خواهد شد.

طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک

برای طراحی دکوراسیون سالن پذیرایی کوچک ابتدا باید وسایل مورد نیاز را تهیه کنید. مبلمان از اصلی ترین وسایل در فضای پذیرایی به شمار می روند و اگر فضای پذیرایی منزل شما کوچک می باشد بهتر است مبلمان را از بین طرح های ظریف و جمع و جور انتخاب نمایید. توجه به چیدمان مبلمان در فضایی مناسب از پذیرایی نیز دارای اهمیت زیادی می باشد و بهتر است شما مبلمان را روبروی نقطه کانونی بچینید که نقطه کانونی اغلب تلویزیون یا شومینه در نظر گرفته می شود.

میز تلویزیون و تلویزیون نیز یکی دیگر از لوازم ضروری در فضای سالن پذیرایی محسوب می شوند و اگر فضای پذیرایی منزل شما خیلی کوچک می باشد بهتر است از میز تلویزیون دیواری استفاده نمایید و تلویزیون را روی دیوار نصب نمایید همچنین می توانید شلف دیواری تلویزیون را روی قسمت مناسبی از دیوار نصب کنید و وسایل تزیینی و … را روی قفسه ها بچینید تا جلوه خاصی به فضای پذیرایی بخشیده شود.

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

توجه داشته باشید که آینه ها باعث می شوند تا نمای داخلی پذیرایی بزرگ و دلبازتر به نظر برسد همچنین آینه ها نور را بازتاب می کنند و باعث روشن تر شدن فضای اتاق می شوند از این رو بهتر است در قسمتی از دیوار پذیرایی آینه نصب کنید.

اگر تمایل دارید در فضای پذیرایی کوچک از لوازم تزیینی یا قفسه استفاده کنید بهتر است از به کار بردن مدل های پایه دار خودداری نمایید و به جای آن ها قطعات متصل شونده به دیوار را برای نصب انتخاب نمایید که این قطعات می توانند دارای ابعاد کوچک یا بزرگ باشند همچنین استفاده از لوازم تزیینی کوچک و در عین حال جذاب نیز باعث می شود تا فضای پذیرایی بی نظیر و جذاب تر به نظر برسد.

استفاده از کتابخانه دیواری در فضای پذیرایی کوچک باعث می شود تا پذیرایی ظاهری لوکس پیدا کند و علاوه بر این فضای بیشتری برای چیدن لوازم تزیینی ایجاد می گردد.

انتخاب رنگی مناسب برای طراحی داخلی پذیرایی کوچک از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و طراحان داخلی همیشه توصیه می کنند که در فضاهای کوچک بهتر است از رنگ های روشن استفاده شود زیرا رنگ های روشن باعث بزرگ و دلبازتر به نظر رسیدن مکان های کوچک می شوند.

قدرت گیاهان و گل های طبیعی برای جلوه بخشیدن به فضای پذیرایی را نباید نادیده گرفت و شما می توانید به کمک ایده های خلاقانه گیاهان را بهترین شکل ممکن در محیط اطراف تان قرار دهید همچنین می توانید از گیاهان رونده استفاده نمایید و سقف و دیوارها را به کمک این گیاهان تزیین نمایید.

برای طراحی نورپردازی پذیرایی می توانید از نورهای مخفی ، لوسترهای سقفی یا آویز ، چراغ های دیوارکوب یا آویز ، لامپ های سقفی و … استفاده نمایید که انتخاب هر یک از این روش های نورپردازی به میزان بودجه و نیاز شما بستگی دارد.

با توجه به طراحی داخلی کف اتاق پذیرایی کفپوش سنگ ساختمانی ، سرامیک کف ، موکت و کفپوش‌ پارکت لمینت چوبی و ام دی اف پرطرفدارترین انواع کفپوش‌ برای دکوراسیون کف اتاق پذیرایی به شمار می‌روند. همچنین انواع خلاقانه‌ای از کفپوش‌ها در بازار عرضه شده است مانند کفپوش‌ رزین – اپوکسی یا کفپوش‌هایی از جنس شیشه‌های مقاوم و غیره است. البته کفپوش‌های خلاقانه بیشتر به‌صورت ترکیبی با انواع معمول‌تر کفپوش برای کف اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

کفپوش سنگ پذیرایی

سنگ ساختمانی لوکس ترین و گران‌قیمت ترین نوع کفپوش هم در خرید و هم در اجرا برای کف اتاق پذیرایی به‌حساب می‌آید. کفپوش‌ سنگ بیشتر در خانه‌های لوکس و پنت‌هاوس‌ برج مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به کیفیت و مرغوبیت قیمت‌گذاری می‌شود.

هرچه یکپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد قیمت آن گران‌تر است. علاوه بر این نوع سنگ ، میزان سختی سنگ ، درصد رگه‌ها و نقوش آن در قیمت‌گذاری‌اش بسیار مهم است. بعد از نصب سنگ در کف ساختمان ، معمولاً آن را به روش کفسابی صیقل می‌دهند تا جلوه سنگ چند برابر شود و همچنین با بتونه خلل و فرج سنگ را  به حداقل می‌رسانند تا مقاومت سنگ بالا برود.

مهم‌ترین ایراد کفپوش سنگ این است که اثر لکه و چربی روی آن به‌دشواری پاک می‌شود. علاوه بر این کفپوش سنگ‌ باعث سرد شدن فضای خانه می‌شود زیرا سنگ عایق خوبی نیست و نمی‌تواند به‌راحتی گرما را در خود حفظ کند. اگر در خانه از فرش نمی‌کنید و یا به نشستن روی مبل و صندلی خیلی عادت ندارید بهتر است از انتخاب این گزینه برای کف اتاق پذیرایی منصرف شوید. غیر از این سطوح صاف کفپوش سنگ‌ می‌تواند باعث لیز خوردن اعضای خانواده و به ‌ویژه سالمندان یا کودکان شود.

کفپوش سرامیک پذیرایی

یکی از رایج‌ترین انواع کفپوش در ایران برای کف اتاق پذیرایی سرامیک است. سرامیک هم انواع متفاوتی دارد و با توجه به کیفیت و درجه سختی آن قیمت‌گذاری می‌شود. کفپوش سرامیک‌ با انواع لعاب‌دار و بدون لعاب دسته‌بندی می‌شوند.

کفپوش سرامیک لعاب‌دار نیز دو نوع است ۱- سرامیک با لعاب مات  ۲- سرامیک با لعاب براق. این‌که انتخاب کدام‌یک برای کف اتاق پذیرایی بهتر است تا حد زیادی به سلیقه فرد بستگی دارد اما انواع براق سرامیک به‌راحتی می‌تواند آثار لکه یا تماس‌های سطحی را بازتاب دهند.

بدترین ایراد کفپوش‌ سرامیک مقاومت پایین آن در مقابل ضربه است. کفپوش سرامیک ممکن است در اثر ضربه‌های سنگین یا حتی رفت و آمد مکرر بشکند یا ترک بردارد. البته انواع سرامیک پرسلانی با مقاومت بالا امروزه در کارخانه‌های ایران تولید می‌شود که گزینه بسیار مناسبی به‌حساب می‌آیند.

ایراد دیگر، درزهای بین شبکه سرامیکی است ( اصطلاحاً به آن بند کفپوش سرامیک می‌گویند ). این درزها با گذشت زمان جرم می‌گیرد و تمیز کردن آن به‌سادگی ممکن نیست. البته با استفاده از سرامیک با لبه رکتی فایر می‌توان به مقدار زیادی این مشکل را مرتفع کرد.

لیز بودن سطوح سرامیک و اصطکاک پایین یکی دیگر از عیوب آن است که نگه داشتن فرش اثاثیه منزل را دشوار می‌کند.

 

طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

کفپوش پارکت لمینت پذیرایی

لمینت ( laminate ) که اصطلاحاً به آن پارکت لمینت می‌گویند، از جنس HDF ، الیاف چوب فشرده ( Hard Density Fiberboard ) می‌باشد و مانند پارکت مستقیماً از خود چوب درختان ساخته نمی‌شود.

پارکت لمینت تفاوت‌های بسیار زیادی با پارکت چوبی دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود  :

۱- پارکت لمینت به کف اتاق پذیرایی چسبانده نمی‌شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آن‌ها کلیک گفته می‌شود و دور تا دور پارکت لمینت وجود دارد ، به‌صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن پارکت لمینت در هم قفل شده می‌شود و همین وزن، یکی از عوامل چسبیدن پارکت لمینت بر روی کف بدون استفاده از چسب میباشد.

۲- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت ، کف اتاق صدمه نمی‌بیند. به‌عنوان مثال اگر کف اتاق پذیرایی سنگفرش باشد و روی آن پارکت لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم ، بدون اینکه کوچک‌ترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود ، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت را می‌توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجدداً در محلی دیگر نصب کرد.

۳-  پارکت لمینت به علت فومی که قبل از نصب در زیر آن‌ها پهن می‌شود ، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می‌کنند.

۴-  فوم زیر پارکت لمینت علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می‌باشد.

۵-  پارکت لمینت نسبت به آب بسیار مقاوم‌تر از پارکت چوبی قدیمی هستند.

۶-  پارکت لمینت نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاوم‌تر از پارکت های قدیمی هستند.

۷- سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست. به‌طور میانگین اتاق پذیرایی با مساحت ۱۰۰ متر مربع در یک روز الی یک روز و نیم اجرا می‌شود.

۸- پارکت لمینت پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می‌رسد، پس از نظافت، می‌توان وسایل را روی آن چید.

۹- بسیار مقرون به صرفه‌تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک و … می‌باشد.

کاغذ دیواری اتاق پذیرایی

استفاده از کاغذ دیواری نیز از پرطرفدارترین انتخاب‌ها برای دیوار اتاق پذیرایی است. با پیشرفت تکنولوژی صنعت ساختمان انواع کاغذ دیواری قابل شستشو ( ضد آب ) و طرح برجسته روز به روز محبوبیت بیشتری در بین طراحان داخلی پیدا می‌کنند. در طراحی داخلی مدرن معمولاً تمام دیوارهای اتاق پذیرایی را با یک نوع کاغذ دیواری تزئین نمی‌کنند بلکه با رعایت اصول طراحی دکوراسیون و زیبایی شناسی برخی از دیوارها که در کانون دید افراد هستند مانند دیوار پشت تلویزیون ( اصطلاحاً تی وی سِت ) و یا دیوار ورودی اتاق پذیرایی کاغذ دیواری می‌شوند و بقیه دیوارها معمولاً سفید رنگ می‌شوند. همچنین نورپردازی دیوار اتاق پذیرایی مخصوصاً روی کاغذ دیواری و دیوارپوش پی وی سی جلوه زیبایی دیوار اتاق پذیرایی را دو چندان می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی